Onderdeel IAI industrial systems zag de opbrengsten uitkomen op 15,7 miljoen euro. Het orderboek van IAI nam echter af van 8,4 miljoen euro tot 2,9 miljoen euro eind 2011.

Het e-commercebedrijf van Docdata zag het aantal transacties met 23 procent stijgen. Dit was zowel het gevolg van het succes van klanten in Nederland, waaronder Bol.com, De Bijenkorf en V&D als van het succes van klanten in Duitsland, met name online modebedrijf Zalando.

Brutomarge

Docdata rapporteerde een brutowinst van 31,3 miljoen euro in 2011, waarbij de brutomarge licht daalde. Het bedrijfsresultaat (ebitda) bedroeg 13,9 miljoen euro, ten opzichte van 8,6 miljoen euro in 2010. Docdata stelt een dividend voor van 0,50 euro per aandeel.

Docdata legt in 2012 de focus op verder investering in bestaande en nieuwe bedrijven. De groei in e-commerce zal in 2012 lager uitvallen dan in 2011, de focus zal liggen op efficiëntie. IAI heeft last van onder meer vertraging van projecten door de financiële crisis. Hier verwacht het bedrijf een lagere omzet en lagere resultaten.

Nieuwe productgebieden

De onderneming wil de komende jaren met het e-commercebedrijf nieuwe geografische markten en nieuwe productgebieden betreden. Het beoogt een top-3 positie binnen Europa voor uitbestede e-fulfilment diensten. Volgens het bedrijf is in 2020 de verwachting dat een kwart tot een derde van de totale detailhandelsverkopen via internet zullen lopen. Ongeveer de helft van de online bestedingen bestaat uit fysieke producten.

Voor IAI zijn de langetermijn vooruitzichten minder rooskleurig. ,,Marktonderzoeken voorspellen dat de vraag naar personalisatie-apparatuur voor paspoorten en ID-kaarten de komende jaren grotendeels buiten Europa zal komen en wel voornamelijk uit Azië en Zuid-Amerika'', aldus het bedrijf. IAI heeft daarom zijn verkoopactiviteiten in met name Azië en Zuid-Amerika opgevoerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl